Projecte Bioresins

Personal investigador del campus d'Alcoi desenvolupa plàstics biodegradables a partir de la colofònia, un producte natural que s'obté de la resina de pi.

[ 30/03/2021 ]

La colofònia és un producte natural que s'obté de la resina del pi i d’altres coníferes com avets o cedres. S'extrau de manera sostenible de boscos mediterranis des de fa segles i, a més, el seu ús comporta un important benefici social, ja que aporta recursos a les zones rurals més despoblades.

Ara, un equip d'investigació del campus d'Alcoi de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyent a l'Institut de Tecnologia de Materials (ITM), estudia el seu ús per a desenvolupar nous plàstics biodegradables que puguen ser utilitzats en productes com culleretes i plats de pícnic, bosses per a fem orgànic, etc. Ho fa en el marc de Bioresins, un projecte europeu l'objectiu del qual és precisament dissenyar plàstics biodegradables la matèria primera dels quals provinga de recursos sostenibles, però que, a més, siguen viables des del punt de vista tècnic i econòmic.

En l'actualitat, el principal repte que tenen aquests materials és substituir els plàstics no biodegradables en els denominats plàstics d’un sol ús, és a dir, aplicacions en les quals després d'un sol ús rebutgem els materials. És el cas de culleretes, forquetes i plats de pícnic i, sobretot, de les bosses de residus orgànics. Aquest tipus de bosses ja té una gran demanda i continuarà creixent en els pròxims anys. Per exemple, la implantació d'un contenidor per a residus orgànics exigeix que la bossa on depositem aquests residus siga també compostable”, explica Juan López, director de l’ITM de la UPV.

Noves formulacions de materiales biodegradables

El projecte Bioresins s'emmarca dins del programa Eurostart. El treball dels investigadors i investigadores del campus d'Alcoi se centra en el disseny i desenvolupament de formulacions de materials biodegradables que incorporen la colofònia. La investigació està liderada per Harrison de la Rosa Ramírez, que està realitzant la tesi doctoral en aquest camp sota la direcció de la doctora María Dolores Samper Madrigal.

La colofònia és un producte molt familiar per a tots nosaltres, ja que s'obté de la resina de pi i és el material dur que s'obté després d'evaporar els dissolvents. Si modifiquem aquesta resina podem fer-la compatible amb els plàstics biodegradables existents i millorar les seues propietats, com la resistència i el comportament en els impactes. Tenim mescla de materials d'origen natural i biodegradables que podem transformar com qualsevol plàstic sintètic”, afig Juan López.

Una vegada obtingudes les formulacions, seran escalades a nivell industrial per l'empresa United Resins de Portugal, amb la qual l’equip investigador de la UPV treballa des de fa 5 anys. Aquesta col·laboració s'ha traduït en aquest temps en quatre patents, a més del desenvolupament d'un gran nombre de projectes i articles d'investigació.

En el projecte participa també l'Institut Tecnològic del Joguet (AIJU) d'Ibi (Alacant) i les empreses Eversia (Múrcia) i Tecknopackaging (Saragossa), a més d'altres empreses subministradores de matèries primeres, com UB Biopolymers.

Bioresins finalitzarà el 2022, si bé es preveu que continue amb la proposta de nous productes.

Rànquing 'El Mundo' Rànquing 'El Mundo'
La UPV entre les 3 millors universitats d'Espanya en 13 graus.
‘Susan’, un joc dirigit a xiquets amb TDAH ‘Susan’, un joc dirigit a xiquets amb TDAH
Ha sigut dissenyat per estudiants del Campus d'Alcoi de la UPV.
Turisme, I+D+i i Fira de Cocentaina Turisme, I+D+i i Fira de Cocentaina
El Campus d’Alcoi de la UPV i l’Ajuntament de Cocentaina amplien els seus acords en turisme, innovació i Fira Tots Sants.
Visita de la Delegació d'Alumnes UPV Visita de la Delegació d'Alumnes UPV
La Delegació d’Alumnes de la UPV, encapçalada per Víctor Pittaluga, ha visitat el Campus d’Alcoi.
Reunió a Bocairent Reunió a Bocairent
El Campus d’Alcoi de la UPV i l’Ajuntament de Bocairent estudien noves formes de col·laboració.
VI  Concurs START UPV Campus d’Alcoi VI Concurs START UPV Campus d’Alcoi
Alberto Madrero i Pablo Palomares, guanyadors del concurs amb la seua idea ‘Mybeeway’.
2021 THE University Impact Rankings 2021 THE University Impact Rankings
Times Higher Education assenyala la UPV com a universitat amb major impacte social i econòmic d'Espanya.