Premi nacional a la millor Tesi Doctoral

L'investigador del Campus d'Alcoi, Luis Jesús Quiles ha rebut el guardó concedit per la Reial Societat Espanyola de Química per la seua millora en els envasos alimentaris.

[ 19/10/2021 ]

Luis Jesús Quiles, investigador de l'Institut de Tecnologia de Materials (ITM), ha rebut el Premi a la Millor Tesi Doctoral en Polímers. Aquesta tesi podria ajudar a la problemàtica dels envasos d'aliments i envasos d'un sol ús. El guardó l'ha concedit la Real Sociedad Española de Química (RSEQ). Quiles exerceix com a investigador al Campus d'Alcoi de la Universitat Politècnica de València (UPV).

Aquesta tesi ha sigut dirigida per Rafael Antonio Balart Gimeno i Sergio Torres Giner. L'estudi té una clara aplicació pràctica cap a la indústria, on ha aconseguit plàstics molt més respectuosos amb el medi ambient, fàcils d'incorporar i, sobretot, més barats gràcies als residus alimentaris com a restes de taronja o ametla.

Una altra de les aplicacions d'aquesta tesi doctoral és la possible incorporació de les formulacions estudiades en la indústria de l'embalatge, i sobretot, l'envasament d'aliments d'un sol ús. Això és gràcies a la capacitat de biodegradabilitat, que aconsegueix que el plàstic d'un sol ús es degrade en condicions de compost. També milloren algunes propietats com és la tenacitat o la millora de l'allargament del PLA. La fabricació de films (tant els normals com els films actius) és molt més senzilla.

El PLA o àcid polilàctic és un polímer d'origen renovable, el qual es pot obtindre a partir de la canya de sucre o el midó de dacsa (entre altres elements naturals), i el qual posseeix unes propietats molt similars als plàstics convencionals derivats del petroli. Aquest polímer té la gran capacitat de poder degradar-se de manera senzilla en condicions de compostos, reduint així la problemàtica actual amb els plàstics i la generació de residus.

La tesi doctoral

El títol de la tesi doctoral de Luis Jesús Quiles és "Desenvolupament i optimització de nous materials polimèrics, mescles i compostos d'alt rendiment mediambiental a partir de polièsters i poliamides procedents de recursos renovables d'interés en el sector envase i embalatge".

La tesi doctoral s'ha centrat en l'obtenció, desenvolupament i caracterització de noves formulacions d'alt rendiment mediambiental a partir de la utilització de polímers d'origen renovable, sobretot enfocat en el sector de l'envàs i embalatge. Per a dur a terme aquest propòsit, s'han abordat diferents processos de millora d'aquests plàstics, a partir de la incorporació de diferents additius i càrregues per a buscar una millora de propietats i d'eficiència mediambiental.

S'han estudiat diferents polímers, però ha sigut l'àcid polilàctic o PLA un dels principals components en aquesta tesi doctoral. Per a millorar els problemes de tenacitat i el cost del PLA, s'han avaluat i analitzat la incorporació d'additius i càrregues naturals. La utilització d'olis naturals derivats de la soja, llinosa i cànem han millorat en gran manera la ductilitat del PLA. A més, aquests olis s'han combinat amb càrregues derivades de la corfa d'ametla i la pell de taronja en proporcions de fins a un 30%, aconseguint un bon equilibri de propietats mecàniques i obtenint WPCs (compostos de fusta i plàstic) capaços de ser altament eficients i rendibles en algunes aplicacions d'envasament.

Per a completar el cercle de revaloració de residus, en l'última fase de la tesi, s'ha optimitzat l'extracció d'elements antioxidants com l'àcid gàl·lic a partir de residus agroalimentaris. La incorporació d'aquest element en el PLA ha donat com a resultat la fabricació de films per a envasos actius, afavorint en gran manera la seua aplicació en el sector de l'envasament d'aliments.

Premis als millors expedients Premis als millors expedients
Reconeixement als alumnes més brillants de la institució.
Èxit en les I Jornades de ‘Cultura Urbana’ Èxit en les I Jornades de ‘Cultura Urbana’
Organitzades per la Càtedra ‘Alcoi Ciutat del Coneixement’.
Creació del Consell Consultiu Creació del Consell Consultiu
Format per empreses del territori, administració pública i la mateixa universitat
Fira Tots Sants de Cocentaina Fira Tots Sants de Cocentaina
El Campus d'Alcoi de la UPV ha assistit..
Conferència Inaugural del Curs Acadèmic 21/22 Conferència Inaugural del Curs Acadèmic 21/22
El solemne acte d'Obertura de Curs s'ha celebrat en el saló de l'edifici Viaducte.
Gala de graduació 2019/20 Gala de graduació 2019/20
Dissabte 27 de novembre a les 12 h en el pavelló esportiu de l'edifici Georgina Blanes.
Dibuixa la ciència en Nadal 2021 Dibuixa la ciència en Nadal 2021
Participa amb els teus fills en "Dibuixa la ciència per Nadal".