A què pot dir-se universitat?

De les 81 universitats analitzades només 18 compleixen els requisits establits pel Reial decret d'universitats aprovat l'any 2015.

[ 25/03/2021 ]

La Universitat Politècnica de València és l'única universitat de la Comunitat Valenciana que aprova en l'informe “A què pot dir-se universitat?”, publicat per l’Observatori del Sistema Universitari.

L'informe, elaborat per Vera Sacristán, amb la col·laboració d'Albert Corominas, Lluís Forcadell i Alfonso Herranz, analitza, a través de les dades oficials publicades, el grau de compliment per part de les universitats espanyoles dels requisits previstos en dos documents: el Projecte de Reial decret de creació, reconeixement i autorització d'universitats i centres universitaris, i acreditació institucional de centres universitaris recentment sotmès a audiència pública, i el Reial decret 420/2015, de 29 de maig, de creació, reconeixement, autorització i acreditació d'universitats i centres universitaris, actualment en vigor.

UPV entre les 18 millors

Segons l'informe de les 81 universitats analitzades, només 18 estan dins de les normes del Reial decret 420/2015, de 29 de maig, de creació, reconeixement, autorització i acreditació d'universitats i centres universitaris, actualment en vigor. I només 12 complirien amb els requisits del nou projecte de decret que estudia publicar el Ministeri d'Universitats i que dóna 5 anys per a actualitzar-se.

Segons la nota de premsa publicada per l'Observatori del Sistema Universitari, les dades arreplegades en l'informe mostren un incompliment generalitzat per part de les universitats espanyoles dels requisits en vigor des de fa dècades, amb la tolerància de les autoritats, particularment en algunes comunitats autònomes.

L'informe mostra notables diferències entre universitats públiques i privades en els diversos aspectes exigits (oferta docent, activitat investigadora, plantilla de personal docent i investigador i la seua qualificació i centres adscrits), que posen en qüestió la viabilitat i qualitat d'alguna universitat en concret i de la majoria dels centres adscrits (externs a les universitats, que imparteixen títols d'aquestes).

Baixa temporalitat del PDI en la UPV

Si s'obvien els referits a infraestructures, els requisits actualment en vigor es limiten a cinc. Un exigeix una oferta docent mínima (que totes les universitats compleixen) i els altres quatre es refereixen a la plantilla docent, i exigeixen una ràtio mínima entre professorat i estudiantat, així com uns percentatges mínims de PDI doctor, a temps complet i permanent (aquest últim criteri no s'aplica a les universitats privades).

De les 48 universitats públiques, només 16 presenten una temporalitat del PDI igual o inferior al 40%, que marca la normativa vigent des de 2007. En el cas de la Universitat Politècnica de València aqueixa temporalitat del PDI és del 31,9%.

Josefa Mula, investigadora en l'elit nacional Josefa Mula, investigadora en l'elit nacional
És la 4a més citades a Espanya en la disciplina d'enginyeria industrial.
Pla estratègic del campus Pla estratègic del campus
Reunió de la nova direcció del Campus amb el conseller Rafael Climent.
Projecte Bioresins Projecte Bioresins
Personal investigador del campus d'Alcoi desenvolupa plàstics biodegradables.
VIII ideaT UPV Campus d'Alcoi - Àgora emprenedors VIII ideaT UPV Campus d'Alcoi - Àgora emprenedors
El Col·legi Salesians Joan XXIII i l'IES Cotes Baixes han sigut els premiats.
Màster Universitari i Empresa Màster Universitari i Empresa
El Campus d'Alcoi incentivarà els TFM que aborden necessitats d'empreses.
Welcome international Students Welcome international Students
23 alumnes d'altres universitats estudien a Alcoi.
Eleccions a rector de la UPV Eleccions a rector de la UPV
José Manuel Barat, José E. Capilla i Ángel Ortiz són els candidats.