Reinicialitza't contra el càncer!

La UPV se suma al missatge de la REUPS per a la prevenció del càncer.

La UPV se suma al missatge de la REUPS, que aquest mes de febrer se centra en la importància dels hàbits saludables per a la prevenció del càncer.

[ 19/02/2021 ]

La Universitat Politècnica de València, como a part de la Xarxa Espanyola d'Universitats Promotores de Salut (REUPS), impulsa dins de la segona edició de la iniciativa «Un missatge saludable per un objectiu comú» la campanya que al mes de febrer del 2021 incideix en la importància dels hàbits saludables per a la prevenció del càncer, coincidint amb el 4 de febrer, Dia Mundial contra el Càncer.

Hàbits de vida saludables

L'activitat fisicoesportiva suficient i adequada, junt amb una bona nutrició i un descans (son) reparador constitueixen hàbits de vida saludables eficaces per a prevenir i frenar el càncer. I és que l'esforç físic afavoreix la desintoxicació i una dormida de qualitat, que permet que es facen les tasques de reparació de l'ADN. Això redueix les possibles mutacions de l'ADN i, en conseqüència, el risc d'aparició de cèl·lules canceroses. Així mateix, els efectes antiinflamatoris de l'esport mitiguen la invasió i la propagació del càncer, reduint amb això el risc de metàstasi. Aquesta apareix perquè, com les cèl·lules cancerígenes requereixen molta glucosa per a disposar de l'energia necessària per a continuar creixent, desenvolupen la capacitat de prendre la glucosa d'altres cèl·lules.

Precisament per això la falta de glucosa en sang les afebleix, i pot, fins i tot, portar-les a l'apoptosi (suïcidi cel·lular). Així ho va demostrar l'equip de Serge Manié del Centre d'Investigació Oncològica de Lió, dependent de les entitats franceses INSERM (Institut Nacional d'Investigació en Salut i Medicina) i CNRS (Centre Nacional per a la Recerca Científica).

Pilars bàsics: activitat física, descans adequat i nutrició saludable

La sinergia entre l'activitat física, la nutrició saludable i la son reparadora és el pilar bàsic per a millorar la nostra salut, la resistència al càncer i qualsevol altra malaltia.

Per tant, és essencial que els tumors no disposen de sucres ràpids ni s'abuse d'aliments ultraprocessats i que s'optimitze el funcionament dels mitocondris. I totes dues coses s'assoleixen mitjançant la pràctica d'activitat física, a més d'una alimentació saludable i una son reparadora. Igual que és necessari fer exercici i, posteriorment, descans perquè els nutrients consumits puguen distribuir-se adequadament per l'organisme, seguir una alimentació adequada i una son reparadora és el que aconseguirà que millore el rendiment i la resistència, com també que augmente la força i la massa muscular.

Finalment, a principis del segle XXI, Otto Warburg, Premi Nobel de Medicina, va assenyalar que l’anaerobiosi (falta d'oxigen) fa que proliferen més les cèl·lules cancerígenes. Des de llavors, nombrosos estudis han confirmat aquesta hipòtesi. Per exemple, se sap que aquells mecanismes que contribueixen al correcte funcionament dels mitocondris limiten la proliferació de les cèl·lules cancerígenes.

L'activitat física contribueix a fer que les pèrdues de massa muscular es reduïsquen. I això interessa sobretot a mesura que s'envelleix, ja que entre els 30 i els 80 anys es perd, de mitjana, un terç de la massa muscular.

El múscul és necessari per a la funció motora, a més d’evitar les caigudes i les fractures. Conté glutamina, un aminoàcid que suposa el principal carburant dels glòbuls blancs. D'aquesta manera, com més múscul es perd, més disminueixen les defenses immunitàries i hi ha més risc d'infecció o de desenvolupar patologies greus. De fet, la pèrdua de massa muscular és un factor de risc de càncer, així com de mortalitat a causa d'una infecció.

Així mateix, el fet de no moure's prou al llarg del dia i de no activar els músculs és el principal factor de destrucció òssia.

Enfortir el sistema immunològic

En resum, tant si és per a prevenir, com en cas de càncer declarat, és fonamental optimitzar la fortalesa del nostre sistema immunològic per mitjà de l'activitat física, el descans adequat i una ingesta saludable. I és que, gràcies a aquesta sinergia, es multiplica el nombre de mitocondris, disminueix la pèrdua de massa muscular i la destrucció òssia, i augmenten les aportacions d'oxigen, que afavoreixen la desintoxicació i els processos antiinflamatoris, i s'incrementa la capacitat de cremar glucosa a compte del tumor.

‘Reinicialitzar’ és la forma en què s’anomena l'acció de reset, que traduït de l'anglès significa ‘reinici’ o ‘inicialització’: tornar a (o cap a) un estat inicial, tornar al principi o bé a un nou començament. Per això, reinicialitza’t en els teus hàbits nutritius; en una pràctica adequada de l'activitat física i esportiva, i en un descans reparador per a lluitar contra el càncer.

Hash Code 2021 Hash Code 2021
L’equip 'Els gañanticos' del campus va quedar en el Top50 espanyol.
Welcome international Students Welcome international Students
23 alumnes d'altres universitats estudien a Alcoi.
Transformar taronges en productes de neteja Transformar taronges en productes de neteja
'Citrus' és el projecte empresarial que ha dissenyat Karina Santamaría.
200 pràctiques en empresa 200 pràctiques en empresa
La gestió de pràctiques en empresa per part del SIE del Campus d'Alcoi continua.
Juan López, nou director de l'ITM Juan López, nou director de l'ITM
Entrevista a Juan López, després de ser nomenat com a director de l'ITM.
Pablo Díaz, nou director de DITEXPA Pablo Díaz, nou director de DITEXPA
Entrevista a Pablo Díaz, nou director del DITEXPA.
Eleccions a rector o rectora 2021 Eleccions a rector o rectora 2021
El Consell de Govern de la UPV ha aprovat el calendari electoral.