Els ODS en les universitats espanyoles

La Universitat Politècnica de València presenta la seua proposta per a mesurar el grau de compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

[ 22/12/2020 ]

La Universitat Politècnica de València ha presentat els primers resultats de l'informe “Els ODS en les universitats espanyoles: una proposta de la UPV per a mesurar el seu grau de compliment”, elaborat pel Centre de Cooperació al Desenvolupament.

En la presentació del document, realitzada per videoconferència, el rector de la UPV, Francisco Mora, ha remarcat la importància “de donar a conèixer tot el treball que s'ha dut a terme i tot el que ens queda per fer en la universitat entorn dels ODS”. I ha assenyalat que aquest informe permetrà incentivar la reflexió, “servirà d'estímul per a l'avanç i la millora cap a la societat, en mostrar que els campus universitaris són espais on es treballa en pro de l'Agenda 2030”.

Per part seua, la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, ha remarcat la importància d'aquest informe per a impulsar la implantació dels ODS. I és que, “és fonamental que plantegem ja objectius concrets, amb terminis d'execució i que siguen avaluables. Necessitem passar a l'acció i moltes vegades és la falta de concreció o la manca d'un full de ruta clar el que ens impedeix avançar”.

És temps d'actuar. Estem vivint una pandèmia, una crisi econòmica i social i fins i tot democràtica, i necessitem reconstruir i reinventar el món en el qual vivim. L'Agenda 2030 ens permet tindre la base per a la configuració de les noves polítiques i per a entendre que les aliances són la peça fonamental per a la transformació”, ha assenyalat el director adjunt del Gabinet de la Ministra d'Educació i Formació Professional, Federico Buyolo García.

Objecte de l'estudi

Al setembre de 2015, l'Assemblea General de Nacions Unides va aprovar l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, un extens pla d'acció basat en tres eixos: les persones, el planeta i la prosperitat, el qual ha de guiar les estratègies de desenvolupament a nivell mundial durant els pròxims anys. L'Agenda planteja 17 grans objectius, són els denominats Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

En aquest marc, cadascun dels diferents agents: governs, organitzacions de la societat civil, universitats i centres de coneixement, sector privat, etc. ha iniciat un procés de reflexió sobre el rol que poden exercir en la consecució d'aquest desenvolupament humà sostenible, així com les estratègies i actuacions idònies per a dur-ho a terme.

En el cas de les universitats, és evident el paper que exerceixen, com a agents de canvi, des de les seues tres funcions bàsiques per excel·lència: la formació, la investigació i la transferència de coneixement.

Alt percentatge de compliment dels ODS

El treball ha sigut configurat sobre la base de quatre nivells de mesurament, els quals abasten des dels aspectes més generals i fonamentals (nivell 1), fins als més concrets i específics (nivell 4). Aquest primer informe presenta els resultats del treball realitzat tenint en compte els nivells 1 i 2, la qual cosa proporciona una imatge molt general del grau de compromís de la universitat. Quan en la segona fase de l'informe s'analitzen els altres dos nivells, es podrà veure quin és el seu nivell real de compliment dels ODS.

Els resultats de l'informe assenyalen que la UPV mostra percentatges de compliment elevats, superiors al 90%, en set de les 8 categories d'anàlisis proposades (totes menys en la realització/ publicació d'un informe de sostenibilitat) i referides al conjunt d’ODS aplicables. Així mateix, és destacable el fet que en quatre d'aquestes categories aconsegueix el 100% de compliment: oferta acadèmica, participació en el debat i elaboració de polítiques públiques, relació amb la comunitat i constitució d'aliances.

VIII ideaT UPV Campus d'Alcoi - Àgora emprenedors VIII ideaT UPV Campus d'Alcoi - Àgora emprenedors
El termini de presentació per a poder participar finalitzarà el 19 de febrer de 2021.
Docència i proves d'avaluació online
Es manté online fins al 20 de gener.
Nou equip directiu Nou equip directiu
Des de l'1 de gener de 2021, Pau Bernabeu és el director de l'EPSA.
FOTCIENCIA17 FOTCIENCIA17
Ja pots visitar FotCiencia17 en el Centre Comercial Alzamora.
IV Concurs ideaT-kids - UPV Campus d'Alcoi IV Concurs ideaT-kids - UPV Campus d'Alcoi
IdeaT-kids, un concurs emprenedor per a xiquets de 5º i 6º de Primària.
Premis Fundació BBVA Premis Fundació BBVA
Premis d'Investigació Societat Científica Informàtica d'Espanya.
Beques Leonardo. Fundació BBVA Beques Leonardo. Fundació BBVA
Destinades a recolzar directament el treball d'investigadors i creadors culturals.