DeteCCovid. Eina UPV

Les universitats públiques valencianes implantaran l'eina de la UPV per al control d'aglomeracions i la traçabilitat de contagis per COVID-19.

[ 30/09/2020 ]

La totalitat de les universitats públiques valencianes ha decidit, després d’una reunió conjunta –realitzada per videoconferència– entre els seus rectors i la Generalitat Valenciana, implantar en tots els seus campus DeteCCovid, l’eina informàtica desenvolupada per investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) -pertanyents a l’Institut VRAIN-UPV i a l'Àrea de Sistemes de la Informació i les Comunicacions (ASIC-UPV)- per a controlar els aforaments i evitar les aglomeracions, a més de facilitar la traçabilitat en els casos de contagi de COVID-19.

La tecnologia de la UPV a través de la Intranet de cadascun dels membres de la seua comunitat universitària (es recomana encaridament acceptar-la de cara a maximitzar-ne l’efectivitat i, per tant, també la seguretat de tothom), es basa en un algorisme que, rastrejant els telèfons mòbils de forma totalment anonimitzada, ajuda a detectar les persones que han estat pròximes a un usuari contagiat de COVID-19, i avalua el seu risc de contagi (graduant-lo com a molt alt, alt, etc.) en funció de com de prop hagen estat de la persona contagiada i de la duració d’aquest contacte.

Dades proporcionades a través d’una app i operadores de telefonia mòbil

Per aconseguir aquestes finalitats, DeteCCovid s’ha incorporat a U-TOOL, una eina informàtica desenvolupada l’any 2016 pel mateix equip d’investigadors de la UPV que permet fer una anàlisi ràpida de l’activitat a través de la participació dels seus habitants en les xarxes socials.

L’algorisme de DeteCCovid fa servir sèries de dades proporcionades per diverses fonts. D’una banda, de forma col·laborativa i anònima mitjançant el GPS en una app que els ciutadans voluntaris poden instal·lar-se al mòbil, i de l’altra, mitjançant dades, també anònimes, proporcionades per operadores de telefonia mòbil. “Aquestes sèries de dades, consistents en parelles de coordenades més instant de temps, són emmagatzemades un màxim de 21 dies, que és prou de temps per a evitar el risc de contagi”, apunta Javier Palanca, investigador del GTIIA-Institut VRAIN de la UPV.

Sobre el seu funcionament de l’eina, els investigadors de la UPV expliquen que l’app de l’usuari envia, cada minut, i de forma segura, la posició de l’usuari a un núvol de l’autoritat sanitària. D’aquesta manera, quan l’autoritat sanitària diagnostica un positiu en COVID-19, ho notifica en DeteCCovid i obté, com a resultat, els identificadors anònims de les persones que han compartit espai en un mateix interval temporal.

Per a això, segons explica Palanca, DeteCCovid utilitza una projecció tridimensional (espai, temps) i etiqueta cada identificador anònim amb un risc de contagi a partir de la informació del lloc on es va produir i l’interval de temps (dia, hora, minuts) en què es va donar.

Les decisions, en mans de les autoritats sanitàries

La classificació d’un ciutadà com a contagiat”, apunta Vicente Botti, director del Grup de Tecnologia Informàtica i Intel·ligència Artificial (GTIIA) i de l’Institut VRAIN, “depèn exclusivament de l’autoritat sanitària, que és també la responsable de posar-se en contacte, quan escaiga, amb les persones en risc de contagi i portar a terme els tests corresponents, o bé adoptar les estratègies de confinament apropiades en cada cas".

Càtedra d'Intel·ligència Artificial UPV

DeteCCovid és una iniciativa realitzada en el marc de la Càtedra d'Intel·ligència Artificial de la UPV, la signatura oficial de la qual amb la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital es durà a terme en breu, i en la què han col·laborat diferents unitats de la UPV: a més dels ja citats ASIC i Institut VRAIN (Valencian Research Institute for Artificial Intelligence), el Servei d'Infraestructures, el Servei Integrat de Prevenció i Salut Laboral, i l'Àrea de Comunicació.

Més informació

Classes a l'aire lliure Classes a l'aire lliure
De l'assignatura optativa 'Cooperació per al Desenvolupament'.
JARTE JARTE
Naix la primera revista d'investigació del Campus d'Alcoi UPV.
Accessibilitat en els MMCC Accessibilitat en els MMCC
La CVMC i la UPV signen un conveni per a aplicar la IA en la traducció automàtica i la subtitulació en temps real.
Edifici Viaducte Edifici Viaducte
La UPV i l'Ajuntament d'Alcoi han rubricat la signatura del conveni d'autorització d'ocupació temporal.
Conferència Inaugural del Curs Conferència Inaugural del Curs
Dilluns 26 d'octubre a les 12 h a la Sala de Graus "Roberto García Payá".
Tornada a les aules Tornada a les aules
A partir d'aquest dilluns 19 d'octubre, es reprèn la docència híbrida.
Grau en Informàtica Industrial i Robòtica Grau en Informàtica Industrial i Robòtica
Aprovats els informes de validació i les memòries de verificació.