La Universitat en temps de pandèmia

Article d'opinió de Juan Ignacio Torregrosa López, director del Campus d'Alcoi de la Universitat Politècnica de València (UPV).

[ 22/05/2020 ]
La Universitat en temps de pandèmia

En un article recent, Adela Cortina ens recordava que els mecanismes de control d'una societat no se circumscriuen únicament als dos més coneguts, a saber, les mans invisibles de l'economia i de l'estat. Inclou com a fonamental un tercer, la intangible mà dels valors, les normes i les actituds cíviques, en definitiva, el caràcter d'una societat. És potser per això que, com afirma Xavier Marcet, el valor d'una institució no es calcula només sobre la base de la capacitat de produir o vendre un servei o un producte sinó també sobre la base de la confiança que aquesta deposita en aquells que la formen i que constitueix un valor en si mateixa, no per difícil de mesurar, menys important que els anteriors.

Durant aquest temps de pandèmia, l'Estat, a través dels governs nacionals, autonòmics i locals, i de les seues institucions, ha dictat multitud de decrets, ordres ministerials i instruccions destinades a dotar d'un marc legal robust al nostre país davant la crisi sanitària, econòmica i social sense precedents que ens ha tocat patir. La mà invisible de l'estat mai havia sigut tan visible com aquestes setmanes. No obstant això, encara que necessària, no han sigut aquestes mesures les vertaderes protagonistes de l'adaptació i l'èxit, encara minso i vacil·lant, en la resposta a la pandèmia. Ho ha sigut l'acció de la gran majoria dels ciutadans que han sabut adaptar-se i fer front amb rapidesa al desafiament sense precedents que se'ns ha plantejat, mostrant en tot moment grans dosi de civisme, solidaritat i compromís professional.

Resulta evident que la universitat pública espanyola, com a part de la maquinària de l'estat, no ha sigut aliena a aquesta necessitat de regulació i per a això ha emprat decrets, recomanacions i instruccions que, produïts des de diversos ens, han procurat adequar i afavorir l'adaptació de les institucions universitàries a la nova realitat imposada per la pandèmia i l'estat d'alarma. Però si hi ha alguna cosa que sobreïx en la ràpida adaptació de la universitat a aquesta nova situació ha sigut la seua capacitat d'utilitzar amb gran acert la millor eina que disposa: l'alt compromís social i la gran professionalitat d'aquells que la formen, el professorat i el personal d'administració i serveis.

Sense quasi necessitat d'instruccions concretes, quaranta-vuit hores abans de l'inici de l'estat d'alarma bona part del professorat ja estava preparant classes online i contactant amb els estudiants. El personal d'administració en poques hores ja havia creat una administració paral·lela amb els mitjans propis que disposaven en les seues llars. La majoria de les instruccions i recomanacions van ser posteriors a aqueixa mobilització primerenca sense precedents, i van servir per a formalitzar i canalitzar el compromís amb la causa de l'educació de tot el personal universitari.

En aquestes setmanes hem vist col·laborar a professors de diferents departaments i àrees a fi d'accelerar la corba d'aprenentatge en les noves tecnologies necessàries en la docència online. Hem assistit a la ràpida presa de decisions audaces i encertades en assumptes de gran importància, realitzades entre grups diversos formats per directius de rectorat, escoles, facultats, departaments i representants d'alumnes, decisions que en condicions normals hagueren portat mesos, sinó anys, prendre. Hem pogut comprovar com s'obria pas amb naturalitat el suport mutu entre els serveis administratius de tota mena i condició amb la intenció de flexibilitzar i agilitar la sempre complexa administració universitària. Són molts els exemples de civisme, solidaritat i professionalitat que han contribuït a adaptar la universitat a la tasca gens fàcil del teletreball i la docència a distància en tot just unes setmanes.

En aquests dos mesos, des del meu lloc de director del Campus d'Alcoi de la Universitat Politècnica de València, he sigut un testimoni privilegiat d'aquest intens i fructífer treball realitzat per tots els seus integrants. Malgrat el pesar propi dels moments que vivim, em sent molt orgullós d'aquesta gran família que és el professorat, el personal, els investigadors i l'alumnat de la UPV. És indubtable que el seu compromís personal i professional ha sigut clau en la manera d'afrontar amb èxit aquesta crisi.

No tinc dubte que, si hem sabut adaptar-nos en un temps rècord aquesta sobtada transformació, la universitat està preparada per a poder afrontar amb èxit el desafiament de la docència i la investigació en temps de pandèmia. Sabrem estar de nou a l'altura dels esdeveniments com hem sabut estar-ho fins ara. La societat, i molt especialment els estudiants i les seues famílies, no esperen menys de nosaltres, no han de fer-ho, és part del nostre compromís amb tots ells.

Missatges de Direcció a l'alumnat del Campus

Al llarg de les últimes setmanes, el Campus d'Alcoi ha emès diversos missatges per als seus alumnes. Consulta'ls ací.

Podràs Podràs
Podràs triar la UPV per mil raons.
Dispensa d'assistència presencial Dispensa d'assistència presencial
Per als estudiants de màster.
Màsters  Universitaris Màsters Universitaris
Obert el termini del 25 de maig al 12 de juny.
10 dies de dol oficial 10 dies de dol oficial
Avui dimecres, a les 12 h, minut de silenci per les víctimes de la pandèmia.
Inici del curs 2020-21
Coneix el model d'ensenyament i les dates acordades pels rectors i la GV.
Horaris, reunions, viatges... Horaris, reunions, viatges...
Consulta la nova resolució del Rectorat per a la incorporació progressiva.
Com garantir les recomanacions sanitàries de distància? Com garantir les recomanacions sanitàries de distància?
La UPV posa en marxa un mapa de densitat en temps real per a evitar aglomeracions.