Materials tèxtils que carreguen mòbils

Els nous dispositius estan dissenyats per investigadors del Campus d'Alcoi de la UPV aprofiten tot el potencial de tres materials: carbó actiu, grafè i polianilina.

[ 30/09/2019 ]
Materials tèxtils que carreguen mòbils

Investigadors del Campus d'Alcoi de la Universitat Politècnica de València han desenvolupat nous dispositius acumuladors de càrrega en materials tèxtils que ajudarien, per exemple, a carregar el nostre telèfon mòbil. Es tracta d'uns supercondensadors sobre teixits de carbó actiu que destaquen per les seues excel·lents propietats elèctriques i alt nivell de potència. El seu treball ha sigut publicat en la revista European Polymer Journal.

Segons expliquen des del Grup d'electrocatàlisi, síntesi electroquímica i caracterització de polímers (GESEP) del Campus d'Alcoi de la UPV, el seu estudi se centra en utilitzar com a elèctrodes els materials tèxtils. En aquest cas, els dispositius que han dissenyat i avaluat aprofiten tot el potencial del carbó actiu, el grafè i la polianilina, un polímer d'altes prestacions àmpliament utilitzat ja en materials tèxtils.

Des dels seus laboratoris al Campus d'Alcoi, han avaluat diferents estratègies que permeten l'obtenció d'acumuladors de càrrega elèctrica a partir de la reducció electroquímica de l'òxid de grafè sobre la superfície del carbó activat (òxid de grafè reduït – RGO) i posterior electrosíntesi de polianilina (Pani).

Hem obtingut uns nous acumuladors de càrrega elèctrica amb valors de potència específica molt competitius, que podrien ser utilitzats per a carregar les bateries de diferents dispositius. Els supercondesadors són desenvolupats sobre materials tèxtils, i per tant les relaciones volum/massa i superfície/massa són molt elevades, d'ací el seu enorme potencial. I com a materials tèxtils, aquests supercondensadors podrien ser de xicotetes dimensions per a proveir d'energia als dispositius mòbils, des del nostre telèfon, fins a una tauleta o un portàtil, per posar només uns exemples”, destaca Francisco J. Cases, director del GESEP de la UPV.

Segons les proves que han desenvolupat en els seus laboratoris, aquests nous dispositius suporta sense problemes 1000 cicles de càrrega i descàrrega. “Això és l'equivalent a tres anys de càrrega i descàrrega diària d'un mòbil”, explica José Antonio Bonastre, investigador també del GESEP-UPV.

Altres aplicacions

A més de la seua aplicació en tèxtils “intel·ligents”, els investigadors de la UPV assenyalen que aquests nous supercondensadors presenten un gran potencial com a alternativa a les bateries de liti o les piles de combustible. “Les proves que hem desenvolupat en els laboratoris constaten que els nostres dispositius tenen una potència específica molt competitiva. En el cas de les piles de combustible, oscil·la entre els 2 i 200 W/kg i en el de les bateries de liti, entre 100 i 600. Els nostres supercondensadors de carbó actiu, polianilina i grafè aconsegueixen potències de 500 W/kg”, destaca Javier Fernández, altre investigador del GESEP-UPV.

També poden emprar-se per al tractament d'aigües residuals mitjançant **electrolisis i fins i tot en aplicacions biomèdiques. “En el primer cas, ja l'hem aplicat per a la descoloració d'aigües residuals tèxtils, amb uns resultats preliminars molt prometedors”, afegix Francisco Cases.

El treball del Grup d'Electrocatàlisi Síntesi Electroquímica i Caracterització de Polímers (GESEP) se centra ara a desenvolupar prototips que siguen capaços de descontaminar majors volums d'aigües residuals industrials utilitzant aquests materials tèxtils com a elèctrodes en un sistema electroquímic.

Referència:

J. Fernández, J. Bonastre, J. Molina, F. Cases. Electrochemical study on an activated carbon cloth modified by cyclic voltammetry with polypyrrole/anthraquinone sulfonate and reduced graphene oxide as electrode for energy storage. European Polymer Journal. DOI: 10.1016/j.eurpolymj.2018.04.018.

Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi
VII edició del concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi - Àgora Emprenedors.
Finalitza 'Ciència en Acció' Finalitza 'Ciència en Acció'
XX edició en la qual han participat estudiants de més de 10 països.
Texdencia exposarà a l'IVAM CADA Alcoi Texdencia exposarà a l'IVAM CADA Alcoi
El Grup de Generació Espontània del Campus d'Alcoi participarà en una nova exposició.
Escola UPV destacada Escola UPV destacada
L'EPSA rep el premi 'Escola UPV destacada' en esports.
Programa esportiu 2019/20 Programa esportiu 2019/20
Programa esportiu 2019/20 del 1r quadrimestre.
Erasmus + Erasmus +
Professors d'Holanda, Noruega, Estònia i Eslovènia visiten Alcoi.